Dagbog

d. 31/10 
Jeg har i dag haft sygt barn og har derfor arbejdet hjemmefra. Jeg har oprettet "Læge", "Sygeplejerske i KOL ambulatorie" og "Diætisten" under "Det tværfaglige element", samt oprettet referencer her til. Jeg har fået skrevet mit udkast til de(n) video(er) vi skal bruge til vores fremlæggelse. Herudover rettet alle de små ting der skulle rettes på bloggen. 
- Kristina

Idag har vi arbejdet hver for sig. Jeg har skrevet et stykke omkring primærsektoren under det tværfaglige element. Jeg har kigget og rettet i reference listen og det tværfaglige element. Derudover har jeg læst bloggen igennem.
- Signe

Vi har som sagt arbejdet hver for sig i dag. Jeg har oprettet og skrevet små afsnit om fysioterapeuter og psykologers profession i forhold til KOL-patienter, samt jeg har indsat referencer til disse to emner. Derudover har jeg fundet og indsat lidt billeder til afsnittet det tværfaglige element på bloggen. Jeg har forsøgt at tænke kreativt i forhold til, at lave et udkast til vores video. Jeg har læst vores blog.
- Line


Vi har i dag arbejdet hjemmefra. Jeg har skrevet tekst omkring Falck's og ergoterapeuteres arbejde, som ligger under det tværfaglige element. Jeg har fundet nye referencer til KOL, samt referencer til det nye, som jeg har skrevet. Derudover har jeg sat lidt billeder ind på bloggen, og rettet den lidt til udseendemæssigt Samtidig har jeg skrevet mine idéer og tanker ned omkring videoen, som vi vil vise til vores fremlæggelse. Jeg har også læst hele bloggen igennem.
- Katja  

d. 28/10
Dagsorden:
- Det tværfaglige element uddellegeres - OK
- Processen skrives - OK

Vi har i dag fået skrevet vores proces ned! Herudover har vi påbegyndt "Det tværfaglige element", som skal være færdigt når vi mødes i næste uge.

Har lavet plan over vores mødetider i næste uge. 



Katja, Line, Kristina og Signe 

d. 27/10 
Dagsorden:
- Referencer til KOL - Katja laver i weekenden 
- Omsorgssvigt eller omsorgspligt: Inddrag professionel omsorg + sygeplejedefinition - OK 
- KOL i et samfundsøkonomisk perspektiv påbegyndelse! - OK 
- Videoer + billeder sættes ind på de forskellige sider - OK 
- Præsentation af os! - OK 
- Vi skal have påbegyndt at skrive om processen 
- Kilde på innovationsslange - OK
- Angst ifht. KOL - OK 
- Referenceliste - OK 
Vi har arbejdet med næsten alle punkterne på dagsorden. Alle med OK er lavet. Vi har valgt, at udsætte processen til imorgen, hvor dagen skal bruges på dette. 

- Katja, Line, Kristina og Signe 

d. 26/10 
Jeg har idag lavet afsnittet om omsorgspligt eller omsorgssvigt færdigt. Jeg har lavet et layout af app'ens udseende. Jeg har oprettet et dokument omkring vores proces med fokus på innovationsslangen. Derudover har jeg læst teorier fra pensum.  

- Signe 

Har i dag været syg, så har arbejdet  hjemmefra. Har rettet lidt småting på bloggen: ordlyd, referencer mm. Har herudover sat lidt billeder og film ind. 
- Kristina

d. 25/10 
Vi har idag haft vejledning, hvor vi snakkede om følgende: 
Vejledning: 
- Punktum EFTER kilder! - OK
- Søg efter "Sygdomserkendelse" - evt i Sygeplejeleksikon. - OK(fandt ikke noget relevant)
- Sæt teoretikere med fed! - OK
- Compliance: "medicinsk sociologi" - OK(reserveret) 
- Ryk kilder til FØR "vores case" - OK
- Ændr "vores case" mm til "casen/problemstillingen" - OK. 
- Litteratur angst: "Yalom", eksistentiel angst, panikangst - OK(reserveret)
- Ifht. "omsorgssvigt el. omsorgspligt": Hvad er sygepleje? Orems egenomsorgsteori, Kari Martinsen - OK(fundet litteratur - læses til imorgen)
- Husk også at linke til Sundhedsloven - OK
- Hvad koster KOL samfundet? (Sociologien i det). Danmarks statistik. - OK(undersøgt og litteratur fundet)
- Side der hedder "Processen" - innovationsslangen 
- HUSK tværprofessionelt! Henvis til en masse på youtube, sst mm. 
- BILLEDER på bloggen!! Illustrationer mm. er SÅ vigtige og det bedømmes. - OK!
- Præsentation om os: Positive suder om hinanden! Hvad er vores styrker og hvilke grupper har vi arbejdet sammen med? 

Derefter arbejde vi med flere af punkterne (se med OK). Vi har blandt andet fundet litteratur, billeder og rettede referencer. 

- Katja, Line, Kristina og Signe 

d. 24/10 
Vi har idag lavet følgende: 
Dagsorden 24/10:
- Gennemgå teksterne vi har skrevet: Rette/tilføje/slette. 
- Referenceliste 
- Produkt 
    - Hvad tænker vi?
    - Ideér? 
      Afslapningsvideo ved vejrtrækningsproblemer. 
    - Klar til vejledning! 
- Hvad skal vi spørge om til vejledning?

Spørgsmål til vejledning den 25/10:
- Hvordan ser vores referencer ud? 
- Bør der være mere tekst under "Omsorgspligt eller omsorgssvigt" 
Teori: roller og magt fx. 
- Hvor meget mere tekst skal vi have på bloggen?
- Vores app: vil du helst se app eller høre om den? Hvad er dine tanker omkring video? 

App:
Henvender sig til både burger og sundhedsprofessionelle
- Clinical og borgers journal blandet sammen
- Brugervenlig, individuel for hver enkelte borger
- Sundhedsprofessionelle kan ved hver borger tilføje indhold
- Både individuel og generelle fakta tilpasset borgeren
- Henvender sig til kronisk syge
- Indeholder videoer, som en slags demonstration til borgeren, f.eks. ved fysioterapi
- Generelle videoer står sundhedsstyrelsen ansvaret for
- Påmindelser i forhold til rengøring af system 22(video), træning osv
- Enkelte sundhedsprofessionel aftaler sammen med borgeren, hvilke påmindelser som skal forekomme
- Ved anfald kan trykkes på nødknap, her skypes til en sundhedsprofessionel eller vises video - Dette skal ud vælges individuelt

Navn:

- Når appen åbnes, kan vælges enten sundhedsprofessionel eller borger
- Herefter logges ind med brugernavn og kode
- Herefter åbnes ens private side
- Sundhedsprofessionel kommer ind på side, hvor der kan søges borger med CPR nr
- Herefter, kan de tilføjes som sine faste kroniske syge borgere, når borgerens app ikke er    relevant længere, kan borgeren slettes


- Katja, Line, Kristina og Signe 

d. 19/10
Katja og Line:
Vi har i dag arbejdet hjemme hos Katja. Vi har primært fokuseret på, at undersøge hvad KOL overordnet er, og hvilken betydning det har for vores borger. Vi har skrevet tekst om KOL til vores blog. Derudover har vi undersøgt sammenhængen mellem dyspnø og angst. Dette har vi sat i forhold til vores borger i vores case og skrevet tekst omkring dette.
Vi har desuden lavet referenceliste.

- Katja og Line


d. 19/10

Kristina og Signe: 
Vi har i dag skrevet og redigeret i tekst om "Sygdomserkendelse", "Compliance" og sat lidt tekst ind omkring "Omsorgssvigt eller omsorgspligt?" samt oprettet referenceliste. Vi har altså været vanvittige produktive! Vi har siddet hjemme ved Kristina og fået hjemmebagte boller og juiiiice. 






- Kristina og Signe

d. 15-18/10

Vi arbejder i disse dage hjemmefra, hvor vi hver især undersøger, sætter os ind i og får belyst nogle af de emner som vi har valgt at arbejde med, for at belyse og forhåbentlig løse vores problemstilling. Vi mødes i morgen, d. 19/10 og får skrevet noget sammen og lagt på bloggen. Her finder vi ud af om vi har samme opfattelse og tilgang til tingene - og får suppleret hinanden, således at vi kan få så godt et produkt som muligt. Vi befinder os altså i den analyserende fase lige nu. 

-Katja, Line, Signe og Kristina

d. 13/10

Vi har i dag haft kommunikationsøvelse med Annemarie. Det var super godt og lærerigt, vi fik sat nogle begreber på plads og brugt noget teori!
Efterfølgende fik vi snakket problemstilling og fastsat os på en. Vi fik også klarlagt lidt bedre, hvad vi vil skrive om på bloggen og hvilke teorier vi vil inddrage, for at belyse vores problemstilling og på den måde finde frem til et produkt. Altså har vi i dag været i research fasen, men bevæger os nu snart over i den analyserende fase. Hvilket vi vil gøre de næste dage, indtil vi igen skal mødes d. 19/10.Her skal vi samle nogle tråde og få lagt noget mere på bloggen.

- Katja, Line, Signe og Kristina


d. 12/10:

I dag har vi udarbejdet et udkast til vores problemstilling, samt underpunkter hertil. Vi har også haft vejledning med Annemarie, hvor vi fik feedback på vores udkast og snakket om vores arbejdsproces. Så nu er vi for alvor klar til at komme ordentlig i gang med bloggen!


Imorgen skal vi have kommunikationsøvelse med Annemarie.

- Katja, Line, Signe og Kristina

d. 7/10:

Vi kom i dag i tvivl om, om vi skulle have en samtykkeerklæring med ud til klinisk vejleder og har derfor udarbejdet en:


Samtykkeerklæring
Denne gælder interview foretaget d.________________ 
Undertegnede bekræfter hermed, at være mundtligt og skriftligt informeret om, at interviewet foretages i forbindelse med et studieprojekt. 
∙ Jeg giver hermed tilladelse til at oplysningerne fra interviewet kan anvendes i projektet, og i forbindelse med eventuel efterfølgende publicering af projektets resultater. 
∙ Interviewet dikteres og filmes, produkterne heraf vil efter eksaminationen blive slettet. 
∙ Alle personlige data vil i projektet blive anonymiseret. 
∙ Informanten har til enhver tid ret til at trække sig ud af projektet uden konsekvenser. 

Jeg giver hermed samtykke til at deltage i et interview på ovenstående betingelser. 

__________________________________ Underskrift 

Nedenstående sygeplejestuderende sikrer, at ovenstående betingelser overholdes.  

Katja Lund         _________________________       
Signe Jakobsen  _________________________  
Kristina Holm     _________________________
Line Svenstrup   _________________________


Vi har interviewet vores kliniske vejleder og fik afklaret hvad borgers problemstilling reelt var. Samt afklaret en masse spørgsmål. Derudover transskriberes interviewet, så vi har det på skrift. Vi går hjem og tænker over interviewet til på onsdag, da vi har enormt meget læsning weekenden over. Samtidig med mødet med vores kliniske vejleder fik vi lavet vores video til kommunikationsøvelsen, som vi skal have på torsdag

- Katja, Line, Signe og Kristina.

d. 3/10:

I dag har vi haft vejledning med Annemarie. Vi har snakket omkring vores spørgeskemaer, hvad målet er med dem, om de skal simplificeres og hvilken målgruppe vi har. Vi søger fortsat litteratur og stiler efter, at mødes med klinisk vejleder torsdag. Vi har fået at vide, at vi skal huske at dokumentere vores arbejdsprocesser.

Herunder har vi justeret lidt i vores spørgsmål: 

Spørgsmål til klinisk vejleder

Borgeren
  • Hvordan oplever du borgeren, altså helhed (generelt) billede?
  • Har hun pårørende?
    • Og hvilken rolle spiller de i forhold til hende og hendes sygdom?
    • Hendes relationer til familie eller venner?
  • Hvad har hendes habituelle niveau været?
    • Og hvad er hendes niveau nu?
  • Hvordan var hendes liv inden sygdom?
    • Hvilket job havde hun?
    • Aktiviteter?
    • Familie?
Dit indtryk af borgeren
  • Hvad mener du med ringe sygdomserkendelse?
    • Hvordan kommer det til udtryk?
    • Hvad er det i forhold til? KOL eller diabetes, eller begge dele?
  • Hvad ser du, som er borgeren største problem?
    • Og hvad har i gjort ved dette?

Borgerens livsstil og kost
  • Hvordan er borgerens kost? Hendes livsstil generelt? KRAM?
  • Hvordan er hendes ernæringstilstand?
  • Vægt?
  • Kost?

Borgerens diabetes
  • Hvilken diabetes har borgeren?
  • Hvilken behandling får hun?
  • Er den reguleret eller dysreguleret?
  • Hvor lang tid har hun fået behandling for hendes diabetes?
  • Er hun villig til, at få hjælp til, at håndtere hendes diabetes og medicin?

Borgerens KOL
  • Hvor mange cigaretter ryger hun, når du siger storryger?
  • Hvilken indstilling har borgeren til hendes rygning? Fx er hun villig til at stop eller ser hun det ikke som et problem?
  • Er hendes forbrug steget inden for den sidste tid?
  • Hvilke tiltag har i gjort i forhold til hendes rygning? Fx nikotinplaster.
-       I forhold til hendes KOL medicin: har hun kunnet finde ud af og holde dem ren og bruge dem rigtigt? Altså system 22."


Katja, Line, Signe og Kristina

d. 30/9:
I dag har vi lavet spørgsmål til den kliniske vejleder samt udkast til spørgeskemaer til henholdsvis diabetes og KOL patienter. Vi har snakket om hvad vores vejledning mandag skal gå ud på. Herudover aftalt at vi hver især går hjem og får sat os bedre ind i KOL, da vi ikke ved så meget om sygdommen.


d. 27/9:
I dag har vi lavet samarbejdsaftale samt aftalt vejledningstider.Herudover har vi brainstormet og fået snævret os ind mod KOL som problemstilling, dog ikke fået defineret den videre. Vi er i RESEARCH fasen og skal til næste gang sætte os bedre ind i innovationsslangen, så vi kan arbejde hen mod at møde klinisk vejleder og muligvis brugeren fra casen. Vi har også udarbejdet en barinstorm over vores case, som ses nedenunder:

Brainstorm over case
- Diabetesmellitus 
- Hjemme ilt 
- Ringesygdomserkendelse 
- Hygiejne 
- 69 år 
- Lillelejlighed 
- Mange indlæggelser 
- KOL i forværring  
- Storryger 
- Medicinadministration hver 4. uge




Problemstillinger: 
- Hygiejnen omkring system 22 da den ikke er optimal, derfor mistænker 
  vi, at dette kan forværre hendes KOL. 
- Hygiejnen i hjemmet og personlighygiejne. 
- KOL i forværring. 
- Dys/mal reguleret diabetes mellitus. 
- Sociale forhold – er der pårørende? 
- Manglende sygdomserkendelse – måske dette er grundet til, at hun ikke rigtig kan styre sine sygdomme.
Innovationslangen – i forhold til hendes KOL. 
Fase 2: Research 
- Vores første tanker er, at vi gerne vil møde borgeren og interview hende, samt observerer hendes hjem. Vi tænker, at vi vil se på KOL i forhold til hende på individ niveau og gruppe niveau. Værktøjer: 
- Appreciative inguiry – drømmerejse/fremtidsværksted. Vi tænker, at det kunne være relevant, at høre borgeren omkring, hvordan hendes drømme og ønsker er i forhold til hendes sygdom – hvad kunne hjælpe hende, hvis hun fik helt frie tøjler. ”Hvad tænker DU kunne hjælpe DIG?”  

 - Katja, Line, Signe og Kristina















Ingen kommentarer:

Send en kommentar